Odmówienie pracownikowi urlopu – czy jest możliwe?
Pracodawca ma możliwość odrzucenia wniosku urlopowego pracownika, a także
przesunięcie terminu udzielenia urlopu. Dodatkowo prawnie dozwolone jest
przerwanie urlopu pracownikowi w nagłych sytuacjach przez przełożonego oraz
udzielanie go dopiero po terminie ustalonym przez prawo jako ostatni, który
zobowiązuje do wykorzystania.
Niezaakceptowanie terminu urlopu
Pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi urlopu w roku w którym
uzyskał do niego prawo. Najpóźniejszym terminem jest 30 wrześnie roku
następnego. Konkretny termin urlopu ustala przełożony i nie ma on żadnego
obowiązku zgodzić się na termin proponowany przez pracownika. A nawet może go
udzielić po 30 września następnego roku pod warunkiem okoliczności wyjątkowych
np. awarii czy też braku pracowników. W firmie urlop zależeć powinien od karty
urlopowej, którą pracodawca ustala po otrzymaniu wniosków urlopowych
pracowników oraz wzięciu pod uwagę stabilności pracy w firmie. W większych
firmach brak planu urlopowego jest dozwolony tylko pod warunkiem wyrażenia na
to zgody organizacji zakładowej. Jeśli taka organizacja nie działa
najczęściej ustalenie terminu urlopu pracownika z pracodawcą wystarcza, aby ten
urlop otrzymać.
Przesunięcie terminu urlopu
Jeśli przełożony posiada wiedze na temat braku odpowiedniego funkcjonowania
firmy w czasie urlopu pracownika, może go przesunąć na inny, bardziej dogodny
termin. Powinien w takiej sytuacji ustalić inny, dogodny dla obu stron termin.
Pracodawca ma prawo także przerwać urlop pracownikowi, gdy wymaga tego sytuacji
np. pojawiły się nieprzewidziane w momencie udzielania urlopu okoliczności a
pracownik jest niezbędny w danej chwili w firmie lub jego brak narazi
pracodawcę na zbyt duże ryzyko.
Przedawnienie urlopu
Przedawnienie urlopu następuje po trzech latach, od daty urlopu wymagalnego,
czyli 30 września następnego roku. Po upłynięciu tego czasu roszczenia z tytułu
pracy i ewentualne odszkodowania ulegają przedawnieniu.