Spektakl „O szewczyku, strasznym smoku, czarownicy i królewnie”

Spektakl "O szewczyku, strasznym smoku, czarownicy i królewnie"

Spektakl dla dzieci „O szewczyku, strasznym smoku, czarownicy i królewnie”

Za wielkim murem mieszka ogromny, ale dość prostoduszny Smok. Zła Czarownica rozkazuje mu porwać Królewnę. Zrozpaczona Ochmistrzyni i sprytny Szewczyk wyruszają jej na ratunek. W jaki sposób uda się im przezwyciężyć strasznego Smoka?
Akcja tej pełnej humoru opowieści o słynnym Szewczyku Dratewce umieszczona została w krainie chińskiego orientu. Roztańczony i rozśpiewany spektakl pokazuje, że nieprzyjaciela można pokonać na drodze rywalizacji, a nie walki.

Termin: 20.01.2018, godz. 16.00

Wiek: 4+

Bilet na Spektakl dla dzieci ” O szewczyku, strasznym smoku, czarownicy i królewnie” – 18 zł (dziecko), 20 zł (dorosły)

Miejsce: Teatr Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana, ul. Teatralna 4, Będzin

Źródło: Teatr Dzieci Zagłębia,Spektakl dla dzieci ” O szewczyku, strasznym smoku, czarownicy i królewnie”
Przygotowanie przedstawienia finansowane z budżetu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego
O TEATRZE DZIECI ZAGŁĘBIA IM. JANA DORMANA W BĘDZINIE

Teatr Dzieci Zagłębia to lalkowy teatr dla dzieci, założony przez Jana Dormana, artystycznie wykształconego nauczyciela, który w najtrudniejszym okresie Polski powojennej zajął się tworzeniem spektakli dla małych widzów, docierając do gmin i miasteczek Śląska i Zagłębia. Swoją działalność teatralną Dorman rozpoczął w 1945 roku, prowadząc wraz z żoną Janiną, Międzyszkolny Teatr Dziecka w Sosnowcu, przekształcony później w Eksperymentalny Teatr Dzieci. Ostatecznie placówka przeniesiona została w 1950 roku do Będzina, a 1 kwietnia 1951 roku otrzymała dzisiejszą nazwę Teatru Dzieci Zagłębia, którym Dorman kierował  nieprzerwanie do 1978 roku. Dopiero dziesięć lat po jego śmierci, w 1996 roku, teatr przyjął imię i patronat swego znakomitego założyciela i twórcy.

Artystyczny dorobek Jana Dormana to ponad czterdzieści lat pracy teatralnej, w roli nie tylko dyrektora teatru i reżysera, ale również scenografa, aktora i dramaturga. Jego autorskie spektakle, inspirowane rytuałem dziecięcej zabawy, odwołujące się do gry skojarzeń i wyobraźni dzieci, posługujące się w nowatorski sposób lalkami, maskami i znakiem plastycznym, rozwijające wrażliwość, percepcję i kreatywność małych odbiorców, stały się przełomowym krokiem w kierunku reformy teatru lalkowego. Dorman odrzucił techniki iluzjonistyczne, zrezygnował z parawanu będącego do tej pory głównym elementem przedstawienia. Jego aktorzy stali się pełnoprawnymi bohaterami spektakli wraz z animowaną przez nich lalką. Dormanowskie eksperymenty sceniczne, połączone z głęboko podmiotowym traktowaniem dziecka, jako uczestnika przedstawienia i współtwórcy sztuki, równoległe prowadzenie działań o charakterze artystycznym, pedagogicznym i społecznym, wytyczyły kierunki dalszego rozwoju artystycznego widowisk dziecięcych i wyznaczyły początek nowej estetyki teatru lalkowego w Polsce.

Przez lata na scenie będzińskiego teatru Dorman zrealizował 59 przedstawień. Zaprezentował nowatorskie sztuki dla dzieci i młodzieży, jak „Krawiec Pan Niteczka”, „Koziołek Matołek”, „Szczęśliwy Książę”, „Krzesiwo”, które zarówno kształtowały wrażliwość dziecięcą, jak i pobudzały wyobraźnię innych reżyserów teatralnych. Zrealizował też ambitny repertuar adresowany do dorosłego widza, a do najważniejszych jego inscenizacji należą m.in.: „Która godzina?” Z. Wojciechowskiego, „Szczęśliwy książę” wg Wilde’a, adaptacje „Hamleta” Szekspira i „Kubusia Fatalisty” Diderota oraz jego własne teksty: „Kaczka i „Hamlet” oraz „Konik”.

Dzięki Dormanowi Teatr Dzieci Zagłębia przez lata uchodził za jedną z najbardziej awangardowych scen polskich dla dzieci i młodzieży, oraz jedną z najlepszych scen dziecięcych w kraju i na świecie, wpisując się w kanon najważniejszych zjawisk artystycznych w kulturze Śląska i Zagłębia drugiej połowy XX wieku. Krytyk teatralny, Tadeusz Kudliński, umieścił Teatr Dzieci Zagłębia obok takich zjawisk artystycznych, jak teatr Tadeusza Kantora i teatr Jerzego Grotowskiego, czyli potraktował go jak teatr głęboko autorski i reformatorski, teatr oparty na artystycznych poszukiwaniach, nowych formach i niecodziennych metodach pracy.

Reklama na portalu KulturalnyBajtel.pl? Zapraszamy do współpracy.

enlargement