Historia Motocykli Amerykańskich – wystawa

Historia Motocykli Amerykańskich

 

Historia Motocykli Amerykańskich

Chcielibyście usłyszeć dźwięk Harleya z 1924 roku rozprzestrzeniający się w hali Walcowni? Będzie to możliwe już w najbliższą sobotę na wernisażu wystawy!

Na czas wystawy we wnętrzu zabytkowej Walcowni (jak Harley, pochodzącej z 1903 r.!) zgromadzona zostanie kolekcja 30 motocykli tej legendarnej, amerykańskiej marki, prezentujących kolejne etapy rozwoju firmy. Eksponaty pochodzą ze zbiorów Amerikaans Motorfiets Museum – Max Middelbosch (Holandia), Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej oraz indywidualnych kolekcjonerów z  Polski, Czech oraz Słowacji.

 

 Termin: do 30.04.2015

 

Wystawa otwarta od pn do pt w godzinach 10:00-18:00, a w weekend do 19:00.
Cena biletów na wystawę 10 zł

 

Miejsce: Walcownia Muzeum Hutnictwa Cynku, ul. 11 Listopada, Katowice – Szopienice

(wjazd od ulicy Rozdzieńskiej 25)

 

Źródło: Walcowania, Historia Motocykli Amerykańskich

 

Początki jednej z najbardziej rozpoznawalnych firm na świecie sięgają przełomu XIX i XX wieku, kiedy to William S. Harley poznał Arthura Davidsona. Połączyła ich marzenie stworzenia motocykla własnej konstrukcji…

W 1903 roku pojawia się pierwszy w historii motocykl Harley-Davidson. Rok później rozpoczyna się regularna sprzedaż motocykli opatroznych logiem H-D. Na początku lat 20. XX wieku motocykle Harley-Davidson trafiają oficjalnie na polski rynek, szybko zdobywając popularność i uznanie użytkowników.

Nieprzerwanie od 112 lat motocykle Harley-Davidson rozbudzają marzenia ludzi na całym świecie. Cytując słowa 40 Prezydenta USA, Ronalda Regana, historia firmy Harley-Davidson to „historia amerykańskiego sukcesu”.

O Walcowni

Walcownia Cynku w Katowicach – Szopienicach to zabytek wpisany w industrialne dziedzictwo regionu, który realnie wpłynął na rozwój Śląska. Jest jednym z pomników historii potężnego przemysłu hutniczego dającego nie tak dawno pracę i utrzymanie dla wielu pokoleń- mieszkańców Katowic. Walcownię Cynku wybudowano w 1904 roku w pobliżu Huty Bernhardi oraz linii kolejowej Szopienice-Siemianowice. Położenie to było korzystne ze względu na dostawy surowca oraz wywóz blach cynkowych koleją. Wybudowana hala główna Walcowni Cynku miała 91 metrów długości i 20 metrów szerokości oraz pomieszczenie maszynowni o długości 70 metrów i szerokości 6 metrów. Wysokość hali wynosiła 5,124 metra. W 2002 roku, po 100 latach pracy ostatecznie zakończono produkcję w Walcowni Cynku.

W tym miejscu można poczuć klimat pracy i dawnej produkcji. W hali głównej walcowni zlokalizowane są urządzenia, które zapewniały prawidłowy ciąg technologiczny produkcji blach. Ciąg technologiczny składa się z: dwóch pieców do topienia o pojemności 50 ton, pieca grzewczego do płyt, karuzeli odlewniczej z 24 formami chłodzonymi wodą, walcarki wstępnej, 3 walcarek wykańczających, 2 nożyc wstępnych do cięcia blach, 2 nożyc wykańczających do blach. Zespół walcarek napędzany był czterema maszynami parowymi. Budynek objęty jest ochroną konserwatorską wraz z walcarkami i maszynami parowymi. W tym miejscu powstaje muzeum, w którym zostanie zachowana nie tylko dawna technologia i technika, ale także wspomnienie ciężkiej ludzkiej pracy .

enlargement